
Varför går Volvo V50 diesel sönder så ofta

Du kör Volvo V50 diesel och märker att motorn går trögare än vanligt? Du är inte ensam. Många lantbrukare på hela landet möter Volvo V50 dieselproblem oftast beror det på något som heter DPF-filter. Det är ett stort problem för oss som kör mycket på gårdsvägar och mellan markerna i låga hastigheter. Motorn varnar dig med lampor på instrumentpanelen, och prestandan sjunker märkbart. Frustrerande när du behöver bilen för att jobba.
DPF-filtret är din fiende på korta körningar
DPF står för dieselpartikelfiltret. Det samlar in sotpartiklar från avgaserna för att minska föroreningar. Problemet? Filtret behöver värme för att rensa sig själv. En gårdvägen till ladugården och tillbaka räcker inte. Du kör långsamt, motorn värms aldrig tillräckligt, och sotet samlas på i filtret. Till slut blir det helt täppt och motorn börjar gå ojämnt. Det känns både trög och dyr i driften (lite som att köra med handbromsne på, ungefär).
Så märker du att något är fel
- Motorprestandan försämras bilen känns tung och trög
- Varningslampa tänds på instrumentpanelen
- Bränslekonsumtionen stiger märkbart
- Motorn går ojämnt, och skakar vid körning
- Ibland begränsar motorn sitt varvtal för att skydda sig själv
Dessa tecken dyker upp ofta efter flera veckor av mycket kortfärdande. Om du känner igen det här, är det dags att agera.
Dit kan du gå för att fixa problemet
Det enklaste är att förebygga problemet. Kör på vägen med högre hastighet regelbundet minst tjugo till trettio minuter. Det värmer upp DPF-filtret ordentligt. Använd också rengöringsmedel för diesel som finns på verkstäder. Det håller systemet rent längre och sparar dig för huvudvärk senare.
Om problemet redan är där, behöver du en mekaniker. Proffisionell rengöring av filtret är billigare än att byta det. Ett helt nytt DPF-filter kostar flera tusen kronor. Därför lönar det sig att agera tidigt innan skadan blir värre.
Borde du välja bensin istället?
Om du mest kör korta sträckor mellan gård och mark, kan en bensinmotor vara smartare för dig. Bensin ger färre problem på korta vägar och du slipper hela DPF-krånglet. Bränslekostnaderna blir lite högre, men reparationskostnaderna blir mycket lägre. För lantbrukare som arbetar nära hemmet kan det vara en vinnande strategi. Du behöver inte tänka på när filtret blir täppt eller hur du ska värma upp motorn för att det ska fungera ordentligt.



