Volvo V70 1.6D Drive Problem Löst
volvo v70bilreparationlantbruk

Volvo V70 1.6D Drive Problem Löst

Eva Lindström
Eva Lindström
11 december 2025

Volvo V70 1.6d är en populär arbetsbil bland bönder och matproducenter. Många använder den för transporter av mat, utrustning och livsmedel på landsbygden. Bilen erbjuder bra bränsleekonomi och praktisk lastkapacitet, men den kräver speciell uppmärksamhet för att undvika kostnadskrävande reparationer. Om du har en Volvo V70 1.6d drive problem kan det bero på flera vanliga fel. Innan kostnaderna blir för höga bör du känna till de vanligaste problemen och hur du löser dem.

De tre största problemen med Volvo V70 1.6d

DPF-filter är nummer ett på problemlistan. Filtret täppas till när du kör mycket på korta sträckor eller långsamt, precis som i jordbruket. Du märker det när motorn går trögare, förbrukningen ökar och varningsljuset tänds på instrumentpanelen (rätt obehagligt när det händer).

Bränslesystemet är känsligt för smutsigt bränsle. Om filtret blir igentäppt kan bilen stanna helt oväntat, särskilt under tung körning. Det är farligt när du är ute på fältet långt från verkstad, och behöver repareras snart.

PCV-ventilen kan sluta fungera efter många mil. Då läcker olja ut och motorn presterar dåligt. Du ser oljefläckar under bilen eller märker ett konstigt ljud från motorn.

Så undviker du stora reparationskostnader

Nyckeln är att köra längre sträckor på motorväg minst två gånger per vecka. DPF behöver värmas upp ordentligt för att rensa sig själv. Det tar ungefär 30 minuter vid 80-100 km/h. Utan detta blir filtret snabbt igentäppt och problemen växer.

Byt bränslefilter var 15 000:e mil och använd alltid högkvalitativ diesel. Kontrollera oljan regelbundet och se till att den inte läcker. En enkel verkstadskontroll två gånger per år sparar dig tusentals kronor, det kan jag lova.

Är V70 1.6d rätt bil för dig?

Köp bilen om du kör långa sträckor regelbundet och bor nära en Volvo-verkstad Motorn mår bra av långdistanstransporter, vilket passar många bönder.

Undvik den om du bara kör korta sträckor mellan gårdsplats och närliggande marker. Då blir DPF ett ständigt problem som kostar pengar och orsakar frustration.

Vad kostar en reparation?

Ett nytt DPF-filter kostar mellan 10 000 och 18 000 kronor. Bränslefilter ligger på 800-1 500 kronor. En ny PCV-ventil kostar ungefär 2 000-3 000 kronor plus arbete.

Planera för dessa utgifter genom att sätta pengar åt sidan varje månad. Förebyggande underhål är mycket billigare än att fixa brustna komponenter. En väl skött V70 1.6d håller många år och blir en tillförlitlig arbetshäst för ditt jordbruk.